7 Ekim 2016 Cuma

Anne Kafamda Bit Var – Tarık Akan


Her ölüm erken benim için, yaşın önemi yok. Seksen yedi yaşında vefat eden canım babacığımın gidişiyse o kadar erkendi ki atlatamadım. O yaşta yapacaklarından konuşurdu hala... İleri yaşına rağmen verimli olan, çok çalışan, hayaller kurabilen insanlara hayranım. Yapacağı çok şey varken talihsiz bir hastalıkla aramızdan ayrılmalarıysa hangimizi üzmez? Hele de Tarık Akan gibi bir hepimizin zihninde izi olan bir sanatçıysanız. Gidişinin ardından kitabını alıp okumamak olmazdı, onu anmanın en güzel yoluydu belki de.

Anne Kafamda Bit Var, adını ilk duyduğumda çocukluk anıları olduğunu düşünmüştüm nedense. Böylesi bir cümlenin ardındaki ağır travma aklıma bile gelmemişti. Öyle ya yakışıklı, kapı gibi Tarık Akan’dan bahsediyorduk. Benim gibi sinemayla arası pek olmayanlar için bile muhteşem bir adam. Kitabı elime aldığımda 12 Eylül Anıları başlığını da görünce iyice meraklandım. Okurken bunu içerden çıkar çıkmaz yazmış olmalı ya da muhteşem bir hafızası var diye düşündüm ki öyle. En sonda yazmaya karar verdiği tarih olarak 1997 yılını vermiş çünkü. Ne diyebilirim yalan ve çarpıtılmış bir haberle içeriye alınan bir sanatçının yaşadıklarını anlatan bu kitap için… Sinop Cezaevi’nde tek kişilik hücreleri gördüğümde dehşete kapılmıştım. Tarık Akan’ın anılarındaysa İstanbul Birinci Şube ve Selimiye Kışlası var. Daracık alanlara sığışmaya çalışan onlarca kişilik genç gurupları, idam edilenler… İnsanın içi burkuluyor okurken…

“Ülkem artık rahatladı,sıkılan çember kırıldı 28 Şubat 1997’de, 11 Eylül 2001 faciasını da gördü, ne mutlu bana rahatım 28 Şubat 2002” sh 138

“Gözyaşlarımı ağabeyimden saklamaya çalıştım, dışarıya baktım. Sokaklardan, caddelerden geçiyorduk. Bir sürü araba, üst üste, insanlar kalabalık… Herkes birbirinin yaşamından habersiz, bir yol tutturmuş gidiyordu, kimse kimsenin umurunda değildi; kimse böyle bir çaba içinde de değildi. Derin bir nefret duydum. “Hapse girmek istiyorum, çünkü bu kalabalığı hiç sevmiyorum” dedim içimden. Sinirlerim bozulmuştu. …” Sh 118

Arka Kapak

“Tarık Akan, 12 Eylül 1980 askeri darbesinin hemen ardından, 1981 başlarında Almanya’da yaptığı bir konuşma yüzünden yurda dönüşünde tutuklandı. Tutuklanmanın nedeni, sağcı bir gazetenin manşete çıkardığı yanlı ve yalan haberdi. Böylece uzun bir yargılanma süreci başladı. Siyasi Şube, sorgulanmalar, itilip kakılmalar, aşağılanmalar, soğuk hücreler, bitli fareli koğuşlar, sağcılar, solcular, devrimciler, idamlıklar…

Uzun zaman sonra aklanıp serbest kalan Tarık Akan, o günlerin baskılarını, acılarını hiç unutmadı ve yaşadıklarını kağıda döktü. Anne Kafamda Bit Var, o zorlu günlerin bir tutanağı. Bu kitap, Türk sinemasının nitelikli filmlerinde unutulmaz oyunlar çıkaran Tarık Akan’ın pek bilinmeyen bir yönünü anlatıyor.

Anne Kafamda Bit Var’da, 12 Eylül dönemindeki yargılanma sürecinin yanı sıra Atıf Yılmaz, Şerif Gören, Zeki Ökten gibi yönetmenler, Burhan Apaydın gibi hukukçular, pek çok tanınmış ad ve olayla ilgili anılar da yer alıyor; Yılmaz Güney cezaevindeyken gizli saklı çekilen Yol filminin serüveni de sayfalar arasında…”


Hayatından ; 

“Tarık Akan, 1949’da İstanbul’da doğdu. Babasının görevi nedeniyle Anadolu’da büyüdü. Babası albaylıktan emekli olduğunda, evi geçindirmek için düğün salonunda müdürlük, Ataköy Plajı’nda cankurtaranlık, sandalcılık, bilet karaborsacılığı yaptı, geceleri üniversiteye gitti. 1971’de Ses mecmuasının açtığı yarışmaya “üçüncü bile gelsem beş bin lira alırım” umuduyla girdi ve birinci seçilerek filmlerde oynamaya başladı. Bu arada gazetecilik öğrenimi gördü. Film tekniği konusunda Ertem Eğilmez, oyunculuk konusunda Vasıf Öngören’den çok şey öğrendi. Başlangıçta romantik jön rollerin aranan oyuncusu oldu; bu dönemde hafif güldürülerde de rol aldı. 1970’lerin ikinci yarısından başlayarak, Şerif Gören, Atıf Yılmaz, Yavuz Özkan, Zeki Ökten gibi yönetmenlerin, toplumsal sorunların ağırlıkta olduğu nitelikli filmlerinde oynadı. …..” 

2 yorum:

  1. Yıllar önce okumuştum bu kitabı. Etkilenmemek elde değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tarık Akan'a döneme dair etkileyici bir kitap, kesinlikle çok haklısınız

      Sil

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...