7 Ağustos 2019 Çarşamba

Türkler...


Game of Thrones'u ilk seyretmeye başladığımda "Aaa bir sürü sembol, seyrederken not alıp oynayayım bari" dediğimi hatırlıyorum. Sonrasında yıllar, acele seyretmeler girince işin içine, oyun kaynadı. Ama final bölümünde, Jon Snow'un Tarkanvari halde vahşilerin yanına gidişi ve orada kesik kulaklı da olsa kurduyla buluşmasına dayanamadım. Nerden çıktı diyeceksiniz? Çağrışım yapan "vahşiler"di doğrusu. Son zamanlarda özellikle belli bir kesimden Türklerin vahşi, savaşçı olduğuna dair o kadar şey dinledim, okudum ki gülsem mi ağlasam mı bilemiyorum. Öyle ki mübadelede Türklerin, Yunanlıları evlerinden attığını söyleyen bile var. "Gittim karşı kıyıya gayet iyi insanlar gibi" şeyler söyleyenlerle birlikte...

M.Ö. 3. yüzyılda Makedonyalı İskender ve ondan 1000 yıl sonra gelen Cengiz Han dünyanın gelmiş geçmiş en zalim hükümdarları. İşin ilginci Moğollardan kaçarak Anadolu'ya yerleşen Mevlana da Türkler'in zalimliklerinden dem vurmuş! Moğolların hışmına uğrayanların hak ettiklerini söylerek! (Son iki cümleyi araştıracağım.) Marry Shelly'nin Frankestein'da "Türkler'den aptal" olarak bahsettiğini okuduğumda hoppala demiştim. Sonrasında kocasının ve Lord Byron'ın fanatik Yunan hayranı olduğunu, antik Yunan'a sevgileri nedeniyle Yunanistan bağımsızlığını desteklediklerini öğrendim. Taşlar yerine otururken aklıma Ortodoks olan Bulgaristan ve Yunanistan'a dair dinlerin nasıl ayrıldığı ve Bulgar Ortodoksluğunun ortaya çıkışı geldi aklıma... İki kutup oluşması gerekiyordu ve hazırlandı. Şimdi güya kültürlü kesim tarafından "vahşi" olarak nitelenen Türklerin yaptıklarının anlatılması gibi... Peki bu "vahşi" Türkler neden durduk yere Kurtuluş Savaşı'nı yaptılar gerçekten anlayamıyorum. Dedelerinin ne yaşadıklarından bihaber yorum yapan insanlar yorucu ve üzücü geliyor benim için. Özellikle Anadolu tarihi dışında çok şey bilip, doğduğu topraklar hakkında az şey bilen bir dolu insan gibi... Olaylar 3-5 nesil sonra unutuluyor, çarpıtılıyor hatta yok oluyor. Tarih gücün, paranın yazdırdığı olaylar zinciri. Gündüz Vassaf'ın 10'ar yıl arayla Bosna Hersek'li birinin kendini nasıl tanımladığına dair yazdıkları geldi aklıma. 1980lerde Yugoslavya'lı, sonrasında Müslüman, Avrupalı en sonunda Avrupalı kimliğin öne çıktığı bir Bosna Hersek... Peki biz Türkiye tarihini gerçekten biliyor muyuz? Mesela yıllarca süren Kurtuluş Savaşı'nın neden yapıldığını?

Toplumların ayakta kalmaları için dayanabilecekleri, inanabilecekleri çok kuvvetli mekanizmalar lazım. Bilgiyle gelenlerin bunların içinde ne kadar önemli olduğunu tekrar hatırlamak belki de en kıymetlisi...  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...